fredag 23 september 2011

dagen som inte blev som den skulle men som vart bra ändå!

Bibbis förlossningen. Drama! I onsdags började hon få värkar på morgonen. Dagen gick och värkarna vart starkare och starkare. På eftermiddag började krystvärkarna. Efter 2 timmar Jobbiga och starka krystvärkar började paniken komma. Hon skrek vid varje värk :-( ringde veterinären som sa att vi skulle komma in genast! På ringde en taxi i panik och kasta oss iväg! När vi kom dit tog dom henne till röntgen direkt. Kommer tillbaka och berättar att de är 3 stora valpar som inte kan komma ut den naturliga vägen. Sen satte dom dropp nål i hennes lilla ben. De klarade jag inte av att se. Både jag och pierre bröt ihop helt och stod och tok grina! Sen rakade dom magen på henne för att kunna göra ultraljud på henne. Vi fick följa med och kolla när dom gjorde de. 2 av valparna hade starka och fina hjärtslag. Men den 3e valpen hade svagare hjärta så dom tog ner henne till operation på en gång! Vi fick sitta i väntrummet och vänta. Tiden gick så sakta. Vet inte alls hur lång tid allting tog. Hade liksom tappat tidsuppfattningen helt. Men efter ett tag kom en sköterska upp och berätta att vi hade 3 små levande valpar. Men lilla tjejen som hade lite tröttare hjärta var lite svår att få igång så behövde lite syrgas och så. Till slut kom dom upp med 2 av bebisarna. Lilla uma och lilla dollar. Efter en stund kom dom med lucky också. Så vi satt där i väntrummet med 3 små älsklingar som pep och letade efter sin mamma. Bibbi låg fortfarande i narkosen. Efter någon timma fick vi gå ner med bebisarna till bibbi. Hon var helt väck och jätte svår att få kontakt med. Efter en stund fick vi henne iaf att lukta på hennes bebisar så då kunde vi lägga in dom till henne i buren så dom kunde få snutta. Vi fick hjälpa dom att hitta maten. Och efter en stund kom veterinären med lite papper och recept på smärtstillande och sånt och sen fick vi åka hem. Bibbi sov fortfarande. Jag hade inte ätit något på hela dagen och vi kom väl hem vid 21 tiden. Lämnade av pierre på vägen hem. När jag kom till mamma så fick hon fixa och greja så bebisarna hittade till maten och så. Jag behövde äta nåt. Bibbi piggnade till sen morgon efter. Jag sov inte mycket den natten. Vaknade så fort någon valp pep. Fick hjälpa dom hitta tuttarna många gånger under natten. De är ju så viktigt att dom får i sig råmjölken. Nu tog veterinären bort livmodern på henne samtidigt. Så nu slipper hon löpa och sånt. Och de finns ingen risk för livmoders cancer och sånt. Eftersom hon vart snittad nu så ska vi ju inte ta någon mer kull på henne. Så då kände vi att de är lika bra att kastrera henne. Men fan de var så jäkla jobbigt. Hon hade de så jobbit :-( och hon har ont i snittet nu. Men hon är så snäll och duktig mamma som låter hennes bebisar äta även fast de gör ont. Oftast brukar man få stödmata valpar som blivit förlösta med smitt för mamman brukar inte vilja amma för hon har för ont. Men inte våran lilla bibbi inte. Hon är världen bästa mamma! Så de känns lite tråkigt att de inte kan bli några fler bebisar för henne. Men nu är de som de är. Och alla klarade sig och de är huvudsaken! Är så stolt över henne! Älskade hund! Och hon har fått världens finaste bebisar! Nu ska jag sova hemma i natt. Har inte sovit tillsammans med pierre på en vecka! Men jag saknar bibbi och bebisarna! Åker upp till mamma och jag vaknat i morgon. Ska bli skönt att få sova en hel natt. Och jag vet att både bibbi och bebisarna är i dom bästa händerna! Min bästa mamma! Tack för allt mamma! Du är underbar! Nä nu ska jag bädda rent i sängen och krypa ner under täcket. Natti natti!
Published with Blogger-droid v1.7.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar